#Läsarfråga

Hej! efter ha varit gravid och närma sig slutet av graviditeten så har mitt hår växt som bara den men jag vet också att man tappar en hel del när bebisen väl kommit. Tips på hur jag kan hjälpa mitt hår så att de mår bra? Allt från skyddande hårstilar till hårinpackning vill jag veta :)
 
Svar: Hej! Jo, det stämmer! I och med att håret som vi vet brukar befinna sig i tre olika faser... Det som händer är att under graviditeten har en stort del av alla hårstrån en tendens att befinna sig i vilofasen. Utifrån det lyckas vi behålla mycket av vårat hår och håret upplevs därmed att vara mycket tjockare under graviditeten. Detta är orsakat av ''graviditetshormonerna''.
 
Efter graviditeten så fäller håret av extra mycket, detta i samband med att hormonerna i kroppen återställs till det normala igen. Det sägs att detta sker efter graviditeten och fram till barnet fyller 1 år. Denna process är helt normalt och man bör inte vara orolig! Fram till barnet fyller 1 år bör man kunna se att hårets status är som vanligt igen. Håravfall efter graviditeten händer dock inte alla kvinnor.

De tips jag kan ge är att äta hälsosamt med en balanserad kost, samt äta kosttillskott (valfritt). Under tiden som man märker att håret fäller av efter graviditeten är det bra att vårda håret skonsamt. Etc, undvika värmeverktyg, kamma håret skonsamt, undivika rakpermanentning samt hårfärgning. I övrigt att fortsätta med sin vanliga hårskötselsrutin.
 
Angående skyddande hårstil, där skulle jag rekommendera att du experimenterar fritt i att hitta den frisyr som passar dig. Det du dock bör tänka på är att inte ha tighta frisyrer, ha hårtoffsar med metall. Om du har sköra hårtoppar så kan det vara bra att skydda hårtopparna i form av att de inte gnids mot något annat. Ha gärna frisyrer som underlättar under första tiden (dvs. efter graviditeten) och inte kräver mycket tid att sköta det, exempelvis inbakade flätor, rastaflätor och/eller flätor med ditt eget hår m.m. 
 
Bra hårinpackningar tycker jag själv är de som man kan finna i köket. De allra bästa är de hårinpackningar som är kombinerade med fukt och protein. Exempel på protein: ägg, yogurt, majonäs. Exempel på fukt är: naturlig olja, honung, aloevera juice/gel, shea smör. Det går även bra att blanda dessa i ditt balsam för att också få till en hårinpackning. Vad roligt att du väntar barn:) Spännande! :) Önskar allt det bästa för er! Kram:)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0