Brazilian Blow out... är det säkert?

I veckan tog jag sällskap med en f.d kollega påväg till jobbet. Vi pratade lite allmänt om hår och hårvård. Min f.d. kollega berättade bl.a att hon börjat göra Brazilian Blow out på sitt hår, detta för att göra håret rakare. Hon gör det själv hemma och inte på hårsalong. Min f.d kollega har lockigt hår, dvs hårtyp 2a-b.  
 
Jag måste erkänna att jag genast blev lite paff när hon sa vad hon gjorde med sitt hår, eftersom att jag för några år sedan hade hört att Brazilian Blow out skulle vara riktigt skadligt för håret, så allvarligt att Sverige t.om. förbjudit hårsalonger att utföra Brazilian Blow oust på sina kunder... Min f.d kollega menade dock på att de produkter hon använde faktiskt var mycket hälsosammare än rakpermanentning?? (Det tror jag inte)
 
 
Brazilian Blow out innebär att man med hjälp av plattång och en smörja som innehåller keratin och kemikaliska ämnen (oftast formaldehyde) gör håret rakt i några veckor, för vissa t.om. i några månader.
 
Nu beslöt jag för att kolla lite närmare på det hela och det visar sig att ämnet formaldehyde som finns i Brazilian Blow outs.... är farlig när den är i en större mängd. 

Enligt wikipedia kan en stor mängd av formaldehyde orsaka irritation i ögonen, astma och andningssvårigheter. Ännu större mängd (ca 30ml) kan orsaka dödsfall hos en vuxen människa. Endel hemsidor säger att ämnet orsakar större risk för cancer.
 
 
Enligt hälso och miljöverket skall inte mer än 1 % av formaldehyde finnas i en produkt men enligt utredningarna så visade sig att Brazilian Blow outs hade ca 8 % formaldehyde, det var därför som många länder i Europa förbjöd fortsatt behandling av Brazilian Blow outs. Skrämmande var att endel leverantörer hävdade starkt att deras produkter var ''formaldehyde free'' men utredningarna från hälso och miljöverket visade någonting annat, det visade sig att produkterna faktiskt hade över 1% av ämnet formaldehyde. :S
 
Var och en får ju självklart göra vad de vill med sitt hår, hoppas dock att personer som väljer att göra Blow outs, oavsett om det är i hemmet eller på salonger ändå har vetskap om detta ämnet.
 
Jag får nog fråga min f.d kollega om detta när jag träffar på henne igen... 
Anonym
2013-01-21 @ 23:24:00

är emot att "släta ut" eller "göra om" sitt hår, börja hellre om och ta hand om det istället för att maskera (ofta skadas det naturliga håret mer), precis som du gör - tycker det är det bästa :)going natural is the shit!

Linda
2013-01-22 @ 21:06:01
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Naturligt hår är inte bara bäst, det är också snyggast! ;)

Men i slutändan så anser jag att hår ändå bara är hår. Sak samma om det förstörs, håret går alltid att ex. raka av och det går att börja om på nytt igen. Men när det gäller Blow outs och ämnet Formaldehyde så är det ganska skrämmande tycker jag eftersom att det skadar hälsan... absolut inte värt för min del!

Främst bryr jag mig om min hårbotten och hälsa. Om håret förstörs så spelar det ingen roll för mig faktiskt.. :p




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0