Min plan

När jag valde att raka av allt hår i januari 2012 var min allra första plan att rakpermanenta håret efter ca 1 år efter.
Nu har det dock gått mer än 1 år, nu har det snart gått 2 år istället! :) Min nya plan är att rakpermanenta håret kring sommaren 2014. Im gonna miss my natural hair men jag ser samtidigt fram emot att få ha rakpermanentat också.  <3
 
  
Jag satt nyss och funderade lite på hur tiden har varit. Tänk att det i januari 2014 har gått exakt 2 år sedan jag rakade av mig allt hår:) Det känns inte som att det var så länge sedan. Jag minns hur jag tänkte att 2 år skulle ta jätte lång tid men nu är jag snart där :) Ytterligare 2 års väntetid känns nu som en piece of cake! Mitt mål är ju som sagt att få håret ner till midjan (Mid back length). Inom 2-3 år bör man ju kunna vara där, eller vad tror ni?
 
Men mitt fokus ligger främst på självaste hårvården just nu och hårlängden är bara som en extra bonus:)
Jag hoppas att det går bra för alla mina läsare och att ni lyckas nå det mål ni önskar med erat egna år.
 
Lauren
2013-12-11 @ 07:22:49

Jag slutade med rakpermanenta i mars 2012. Jag hade precis fått min första barn och visste ju inte att man tappar hår efter en förlossning utan jag va bara glad över att mitt hår hade växt så bra under graviditeten.
Jag tappade jätte mkt hår och fick klippa jätte mkt av håret. Nu är jag lite rädd för rakpermanent. Gör du rakpermanent själv eller på en salong? Hur går man et på ett "skonsamt" sätt? Jag vet att min moster brände sitt hår för att hon hade i det för länge till exempel. För någon kommer jag vilja rakpermanenta håret igen.... Om jag vågar :P

Olivia
2013-12-16 @ 14:38:29
URL: http://oliviajulia.blo.gg

omg jag tycker verkligen inte att du borde rakpermanenta!! alltså, du har ju varit så himla grym med att låta det växa heeelt natural och rakpermanent kommer bara slita ut allt :( själv kämpar jag med att få bort det rakpermanentade sen tidigare, är inte lika modig och vågar raka bort det. om du vill göra någon sorts utslätande behandling vill jag dock tipsa om brazilian blowout, det gör håret sjukt mjukt och följsamt och fint och det sliter inte på håret alls då det är en proteinbehandling!!

Linda
2013-12-17 @ 22:08:43
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Lauren: Jag förstår din rädsla! Rakpermanenting är faktiskt svårare att sköta än det naturliga håret! Håret blir ju en aningen skadat när man rakpermanentar och därför är det ännu viktigare att se till att stärka håret! När man vårdar rakpermanentat hår så behöver man förse håret med mera proteinhårinpackningar. Protein=stärkande! En bra balans mellan fukt och protein är ännu mer viktigare när håret är rakpermanentat!

Att tänka på om man väljer att rakpermanenta håret för första gången:

-Det naturliga håret skall vara hälsosamt!

-Det är bra att ha en ''hälsosam'' hårbotten. Rekommenderas ej till personer som har eksem eller sår i hårbotten.

-Att inte ha i rakpermanentlösningen i en längre tid. Rakpermanentningen ska inte vara i håret längre än vad som står i instruktionerna på paketet!

-Försöka så gott man kan att inte få rakpermanentlösningen i hårbotten när man väl håller på att rakpermanenta. (Skydda gärna hårbotten med valfri olja innan applicering av rakpermanentingen).

När man väl har rakpermanentat hår:

-Rakpermanenta endast på hårets ''new growth'' och skydda gärna resterande hårlängder som redan är rakpermanentade med valfri naturlig olja. New growth= ny hårväxt som har börjat växa och som därmed inte har blivit rakpermanentade ännu.

-Slutligen att se till att inte rakpermanenta för ofta! Det sägs att minst 1 månad är ok att vänta innan man rakpermanentar nya hårväxten igen. Jag skulle dock själv rekommendera att man väntar minst 2-3 månader. Om man kan vänta ännu längre är det bara bättre!

Linda
2013-12-17 @ 22:14:00
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Lauren: Jo, jag kommer att rakpermanenta själv hemma men det är inget jag rekommenderar till alla, framförallt inte till personer som inte är försiktiga.

Jag förstår din rädsla! Rakpermanenting är faktiskt svårare att sköta än det naturliga håret! Håret blir ju en aningen skadat när man rakpermanentar och därför är det ännu viktigare att se till att stärka håret! När man vårdar rakpermanentat hår så behöver man förse håret med mera proteinhårinpackningar. Protein=stärkande! En bra balans mellan fukt och protein är ännu mer viktigare när håret är rakpermanentat!

Att tänka på om man väljer att rakpermanenta håret för första gången:

-Det naturliga håret skall vara hälsosamt!

-Det är bra att ha en ''hälsosam'' hårbotten. Rekommenderas ej till personer som har eksem eller sår i hårbotten.

-Att inte ha i rakpermanentlösningen i en längre tid. Rakpermanentningen ska inte vara i håret längre än vad som står i instruktionerna på paketet!

-Försöka så gott man kan att inte få rakpermanentlösningen i hårbotten när man väl håller på att rakpermanenta. (Skydda gärna hårbotten med valfri olja innan applicering av rakpermanentingen).

När man väl har rakpermanentat hår:

-Rakpermanenta endast på hårets ''new growth'' och skydda gärna resterande hårlängder som redan är rakpermanentade med valfri naturlig olja. New growth= ny hårväxt som har börjat växa och som därmed inte har blivit rakpermanentade ännu.

-Slutligen att se till att inte rakpermanenta för ofta! Det sägs att minst 1 månad är ok att vänta innan man rakpermanentar nya hårväxten igen. Jag skulle dock själv rekommendera att man väntar minst 2-3 månader. Om man kan vänta ännu längre är det bara bättre!

Linda
2013-12-17 @ 22:35:31
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Hej Olivia! Tack för din kommentar! Tack för tips angående Brazilian Blow out. Jag har i januari 2013 skrivit ett inlägg om det. I det inlägget nämner jag bland annat hur det nu på senare tid har framkommit att Brazilian Blow outs innehåller ett farligt ämnet som heter formaldehyd, med tiden kan det leda till att man får endel allvarliga fysiska åkommor.

Däremot finns det ju en annan liknande behandling, keratinbehandling. Keratin betyder visserligen protein! :) Denna behandling känns som ett bättre alternativ iallafall. Eller var det kanske det du tänkte på? Har du prövat Brazilian Blow outs någonting?

Vad spännande att du har börjat med din ''transition'' och att du nu ska börja vårda till naturliga hår. Önskar dig all lycka till med din nya hårresa:)

Linda
2013-12-18 @ 08:48:04
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Obs! Vill bara förtydliga mig i min mening angående keratin behandlingar. Nu sägs det som sagt finnas keratin behandlingar som inte innehåller formaldehyd. Men för att vara på den säkra sidan så är det alltid bäst att kolla igenom ingredienserna. Det rekommenderas att undvika keratin behandlingar som har ämnena formaldehyd, formalin och aldehyd.

Sedan är det också bra att tänka på att keratinbehandlingar utan ex. ämnet formaldeyd gör så att det raka håret blir lockigt igen ganska snabbt, dvs. efter nästa hårtvätt...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0