Lite intro....

 
När började det?
 
Jag var ca 12 år gammal när jag rakpermanentade mitt hår för allra första gången. Jag minns att jag hade tjatat på min mamma i flera år innan dess men min mamma var lyckligtvis väldigt bestämd och ville att jag skulle vänta tills jag blev lite äldre innan jag rakpermanentade mitt hår för första gången. Idag undrar jag om min mamma, som inte lever idag, visste om de konsekvenser man kunde få av att rakpermanenta afrohåret. Vem vet. Jag hann dock aldrig att fråga henne. Jag minns iallafall hur glad jag blev den dagen som jag äntligen skulle göra en rakpermanentning. Det blev Dark & Lovely for kids hårpermanent. Bilderna på förpackningen var färgrika och de unga svarta tjejerna hade jättelångt, tjockt hår som jag då tyckte var helt drömlikt.
 
När jag själv sedan rakpermanentade mitt hår med Dark & Lovely for kids blev det inte riktigt som jag hade förväntat mig. Jag blev lite besviken på att mitt hår inte alls blev som de unga svarta tjejernas hår på förpackningen. Haha! Jag ville ju att håret skulle ''svänga'' lätt men istället blev det ganska stelt, kort och trist enligt min egen mening. I slutändan var jag ändå glad att jag hade rakthår och inte något afrohår. Idag kan jag titta tillbaka med stor sorg över att jag inte var nöjd med mitt egna fina afrohår.

Å andra sidan, inte så konstigt tänker jag då det inte är ovanligt att många unga barn och även vuxna vill tillhöra och efterlikna majoriteten, normen. Idag kan jag säga att jag älskar afrohår och all typer av afrohår. Vem vet.. om några år framåt kanske jag bestämmer mig för att ha mitt naturliga afrohår men som det ser ut nu så gillar jag rakpermanentat hår också.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0