Afrohår och simning!

Nu är ju sommaren här och pga. av det varma vädret kan det vara härligt att ta ett dopp med jämna mellanrum. Det finns en hel del personer med afrotextuerat hår som inte vågar blöta deras hår i tron att klor/klorinet eller saltvattnet ska skada håret. Men ni behöver inte oroa er! Det finns sätt att skydda håret när man ska ut och simma. 
Naptural85 på youtube ger bra tips och visar hur hon brukar göra för att skydda sitt hår innan simning. Denna metod funkar även för småbarn med afrohår.
 
 
Klor sägs ''äta'' upp hårets yttre lager långsamt, det sägs att salt vattnen torkar ut håret. Detta vill vi självklart undvika! 
 
Det finns de som endast använder olja innan de ska bada. Enligt ett mikroskop test på hår har det visat sig att enbart olja inte lyckats skydda håret från klor/klorin lika bra som balsamprodukter gör. Det tåls att tänka på!
 
Anledning till varför det är bra att spreja håret med vattnen innan är för att håret redan då har absorberat något och det blir därmed svårare för håret att absorbera klor vattnet därefter. Det viktigaste av allt är ändå att se till att rengöra håret efter simningen, exempelvis när du har kommit hem, att rengöra håret från kloret med schampoo/eller någon typ av rengörningsprodukt och sedan avsluta med en hårinpackning eller balsam. 
 
Själv skulle jag nog spreja mitt hår med vatten samt använda balsam och olja bara för att vara på den säkra sidan.  Men som sagt, lära känna ditt hår och gör vad som känns bäst för dig! Ut och bada nu i sommar allihopa, enjoy the summer =)
 
Info från blackhairlong, sökord: protect your hair while swimming
J
2013-07-14 @ 21:27:39

Hur länge har du sparat ditt naturliga hår o kommer du permanenta dig i framtiden? :)
Äääääälskar din blogg, den är min hårgud <3

Linda
2013-07-16 @ 07:00:13
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Tack så mycket! =) Vad roligt att du gillar min blogg! Det känns jätteinspirerande att höra! Tack =)
Jag har sparat mitt naturliga hår i 1 år och 7 månader just nu. Jag planerar att texlax mitt hår nästa sommar. (inte rakpermanenta)

Går det bra med din hårresa? =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0