Dagens småbarn - Helt sanslöst!

För några veckor sedan hade jag en barndomsvän över på besök för en fika. Vi pratade bl.a om den nya generationen och hur annorlunda det har blivit från våran tid när vi var yngre.
 
Hon berättade att hennes 7-åriga lillasyster i stort sett dagligen har blivit retad av hennes klasskamrater för sitt afrohår. Hennes hår är alltid flätad i rastaflätor till vardagen.  Klasskamraterna vill inte att 7-åringen leker tillsammans med dem då hennes hår är ''annorlunda'', ''konstig'', ''inte rakt'', ''inte som alla andras''.
 
Först tänkte jag att det möjligtvist bara handlade om den skolan. Det var på en förort. Men samma sak hände igen när hon bytte till en annan skola. En mer välbärgad skola. Det är helt sanslöst!! 
 
 
Det är helt otroligt att det numera inte handlar om hudfärgen, nu har det istället gått över till håret. För mig är det helt befängt och jag förstår inte hur små barn ens kan lägga märke till något sådan. :s
 
Det är väl för att den nya generationen har blivit mer utseendefokuserad jämfört mer förr..Så hemskt och stackars lilla tjej =(
Mocha mama
2013-02-15 @ 18:29:21
URL: http://mochama-ma.blogspot.se/

Inte alls kul att läsa om sånt här. Får en riktig tankeställare och undrar hur det kommer se ut för mina små i framtiden :-(

Linda
2013-02-16 @ 13:03:08
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Jamen visst! Jag blev riktigt chockad när min barndomsvän pratade om vad hennes lillasyster får gå igenom på skolan.

Jag har själv inga barn men man blir absolut orolig för sina framtida barn. =(

Förhoppningsvis hoppas jag att mina positiva kommentarer om afrohår kommer att räcka för att mina framtida barn inte tar åt sig av vad andra säger...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0