Rakpermanentning på barn i Hårsalong

I förr förra helgen när jag var på barnkalas hos en vännina. En av hennes vänner berättade att hennes 6-åriga dotter ganska nyligen hade besökt en hårsalong i Stockholm för att göra en rakpermanentning.
 
 
Nog tycker jag att det är fel att hårsalonger gör detta på barn. Hårsalonger om någon borde ju veta bättre! Som 6-åring har ju håret inte ens utvecklats tillräckligt.
 
Det allra värsta är när 6-åringen när hon har i rakpermanentningen, efter ca 8 minuter, säger hon uppriktigt och ärligt till frisörskan att det gör ont i håret. Men frisörskan svarar att det inte är någon fara och lät sedan 6-åringen att fortsätta ha i smörjan i totalt 20 minuter. :(
 
Skärpning hårsalonger! Tycker iförsig även att föräldrar också har mycket eget ansvar också! Någon som har någon annan åsikt?
Maxime
2013-12-26 @ 14:07:59
URL: http://poppincurls.wordpress.com

Det borde definitivt finnas en åldersgräns för rakperm, kanske 12-13 MINST!

Jag rakpermanentade mig första gången när jag var 7-8 år. Min mamma (som e vit, jag e mixed) rådfrågade flera olika frisörer och förlitade sig sedan på deras expertis. Vilket ju kan tyckas smart, jag menar dom ska ju ändå ha utbildning inom området. Men tydligen så ingår inte afrohår i vanlig frisörutbildning i Sverige. Det, tillsammans med det vithetsideal som finns, får ju många frisörer att rekommendera rakperm. Både för att det ska bli lättare att sköta/kamma osv men också för att det är ju det vi lärt oss är "fint hår".

Hade vita små barn fått en kemikaliegegga på huvudet hos frisören som gång på gång bränner sår i skallen på dom så lovar jag dig att det hade funnits en åldergräns för 10 år sen...

Linda
2013-12-29 @ 12:33:47
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Maxime: Tack för ditt inlägg! Och jag håller med dig! Jag tycker själv att det är lite skrämmande att afrohårsalonger inte har tillräckligt med utbildade hårfrisörer. Att ta en snabb visit till USA och läsa en kurs om afrohår anser jag inte räcker. Sedan är det ju också viktigt att underhålla sin kunskap också med åren! Hur ofta kan dessa frisörer tänkas uppdatera sina kunskaper tro? ...

Och ju mer jag har läst om afrohår så märker jag att det faktiskt inte är så mycket skillnader i afro hårskötsel i jämförelse med andra hårtyper så därför kan jag tycka att det är lite synd att afrohår inte finns i utbildningarna i Sverige, sydamerikaner och asiatisk hårskötsel finns ju med i utbildningarna. :(

Du har så rätt! Vita små barns hårprodukter och även andra produkter har man nu sett till att det inte skall innehålla några parabener pga av de skadliga ämnena som kan ge livshotande sideffekter i vuxen ålder. Men när vi tittar på de produkter som är avsedda till svarta barn så säljs det en massa som innehåller parabener i afrobutkerna i dagens Sverige...jättetrist!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0