Svarta killars syn på afrohåret

I helgen funderade jag lite på svarta killars syn på afrohår, ett ämne som hamnar lite i skymundan ibland och av ren nyfikenhet bestämde jag mig för att ställa lite frågor till några killar =)  Här kommer svaren. Det var inte riktigt som jag hade förväntat mig från början, jag trodde faktiskt att några skulle vara lite negativt inställda till afrohåret. Intressant var det iaf att läsa deras svar =)
 

1. Vad är det första ordet du tänker på när du hör ordet afrohår?
Kille A: Black people 

Kille B: Första ordet jag får upp är Power och frihet

Kille C:  Stort hår (ops, det blev 2 ord och inte 1)

Kille D: Afrika. Svart. Amerika.

Kille E: Afrikana

Kille F: Afrohår, säger sig självt afrikan

Kille G: Zingy

Kille H: Tjockt hår

Kille I: Det första ordet som jag tänker på är tyvärr smärta. Detta beror på att jag hört och sett mina systrar (biologiska) och andra flickor "plågas" över att göra sig fina bland annat genom att till en början kamma igenom afrot vilket inte kanske var så populärt. Även jag har en dålig erfarenhet av att behöva kamma mig innan jag klivit ut genom dörren (dock har den smärtan inte varit långvarig om man jämför med det ovan nämnda). 

 

2.Vad tycker du om tjejer som går runt med sitt naturliga afrohår 24/7?

Kille A: Det är faktiskt inget jag tänker på, men att vara naturlig är aldrig fel. 

Kille B: Jag älskar och uppskattar kvinnor/tjejer som vågar vara naturliga och tycker det är så vackert och VIKTIGT!

Kille C: Vackra och äkta

Kille D: Häpnadsväckande. D är ju ganska sällsynt

Kille E: Nice! Men vissa kan göra det bara för att få uppmärksamhet (Det är ändå ganska få som har det)... Enligt min mening

Kille F: Vackra och äkta håller jag med, alla är unika!

Kille G: Natural beauty is the best beauty

Kille H: Bra. Dom är stolta över att vara sig själva

Kille I: Jag tycker att det är så det ska vara och att man inte ska skämmas över att man har "bad hair", vad är det som säger att afro är bad hair?
Tyvärr kan detta anses som att personen är ovårdad eller inte tar hand om sitt hår, just för att afrohåret inte är "förädlat". Afrohår kan även det vårdas och tas hand om, med exv. olika typer av sprayer med olivolja som återfuktar håret och ger det glans (dessutom luktar det gott ;-)).

 

3. Föredrar du en tjej med afrohår, rakpermanentat hår, hårförlängning, flätor, weaves eller peruk?

Kille A: jag reflekterar inte så mycket över hår

Kille B: Jag vill helst träffa en tjej men naturligt hår / dreadlocks inte bra för en tjej att förneka hennes naturliga utseende. 

Kille C: Alla men peruk känns inte äkta!!!! Undantag är om peruken ser naturligt ut!!!

Kille D: Som tonåring var permanent kruligt/lockigt hår en given favorit! Nu spelar d ingen roll så länge d passar :s.

Kille E: Afro vs. rakpermanentat. Svårt =)

Kille F: Svår fråga så länge det passar individen så brukar det se bäst ut, för min del spelar det ingen roll.

Kille G: Föredrar tjejer som är naturlig helst ska det vara wavy

Kille H: Afrohår så länge det passar

Kille I: Jag vet att detta kommer att låta lite klyschigt, men jag föredrar en tjej som har förnuft och som kan utmana mig intellektuellt. Hur hon sedan väljer att bära sitt hår är hennes val så länge hon känner sig bekväm med det. Ett vårdat afro är ett snyggt afro.

 

4.Skulle du kunna dejta och vara tillsammans med en tjej som har sitt afrohår 24/7?

Kille A: om det ser bra ut och passar denne.

Kille B: Jag önskar att jag får lyckan att träffa en kvinna som älskar sig själv för den hon är. Och vågar bryta dom hemska vägarna världen kan visa dessa dagar. Tack för att du tog upp ämnet det är väldigt viktiga frågor ! Afrikanska kvinnor lider mycket av media pressen och osäkerheten samhället ger. Jag föredrar naturligt!

Kille C: Ja

Kille D: Ja

Kille E: Ja visst! Så länge det är vårdat, Haha!

Kille F: Självklart

Kille G: Ja visst varför inte stör mig ej

Kille H: Självklart ; )

Kille I: Hade du frågat mig för tio år sedan hade jag tyvärr sagt nej (mestadels beroende på okunskap). Frågar du mig nu så är mitt svar ja. Jag är väldigt mycket emot att mörka individer bleker sin hud (och därmed rubbar sin melanin-produktion) och permanentar håret för att stämma in på västvärldens ideal. Jag föredrar hellre en tjej som har allt sitt hår kvar, än en tjej vars hår är så slitet av diverse kemikalier att hårlinjen börjat vandra mot nacken.

Anonym
2013-04-04 @ 00:32:06

Intressant!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0