Parabener i hårprodukter hos barn

''I Sverige är det idag förbjudet att sälja hårprodukter som innehåller parabener till barn, vilket är jättebra!.Men tråkigt nog så säljs det fortfarande hårprodukter som innehåller parabener till barn med afrohår.'' Jag har inte några barn så jag har själv inte noterat det. Har ni som har barn lagt märke till försäljningen?
 

Visste inte riktigt hur allvarligt ämnet parabener egentligen var. Jag har tidigare bara hört att man helst skall undvika parabener i våra hårproduker men jag har inte tänkt så mycket mer på det. Igår kväll sökte jag efter ordet parabener på google och direkt hittade man väldigt mycket information om det.
 
Så här står i en artikel på svenska dagbladet skrivet den 12 augusti:
''De finns i våra hus, bilar och sommarstugor. Parabener är en grupp kemikalier som används som konserveringsmedel. Ämnena förekommer ofta i kosmetika och skönhetsprodukter, som till exempel smink, tandkrämer, solkrämer och rakgel. De används också i livsmedel och andra kemiska produkter, till exempel rengörings- och diskmedel.''
 
''Flera internationella studier har visat att parabener har en förmåga att störa kvinnliga hormoner. Men det är inte främst kvinnor som löper risk att skadas. Enligt studier kan propylparaben och butylparaben, som är två vanliga parabensorter, skada pojkars och mäns fertilitet och motverka testosteronproduktionen.''
 
''En särskild vetenskaplig expertgrupp inom EU har studerat vilka effekter olika parabener har på människan. Enligt expertgruppens bedömning är det säkert att använda de vanligaste parabenerna, methylparaben och ethylparaben, i kosmetika och hygienprodukter. Men gruppen slår fast att det finns en stor osäkerhet kring propylparaben och butylparaben.''
 
''Framför allt är det foster och barn som är känsliga. I dessa fall påverkar hormonerna utvecklingen. Om man exponeras för hormonstörande ämnen kan en person få permanenta fel som kvarstår i vuxen ålder, säger Annika Hanberg, professor i toxikologi vid institutet för miljömedicin på Karolinska Institute''
 
Naturskyddsföreningen i Sverige vill att produkter som innehåller parabener skall förbjudas helt och hållet, alltså även för vuxna. Hursomhelst hoppas jag att mer folk får reda på detta och att folk i sådant fall själva kan göra ett aktivt val och själva välja om de vill använda hårprodukterna eller inte. 
 
Nathaly
2012-09-16 @ 17:56:27
URL: http://Www.nathalca.blogg.se

Står det alltid på burken om produkten innehåller detta ämne?
Btw har jag lagt upp en bild på mitt naturliga hår om du inte sett det tidigare :-)

Linda
2012-09-16 @ 23:23:38
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Jo, precis, man ska kunna se på ingredienserna, som oftast står längst bak i produkterna.
Dina lockar är verkligen jättefina! Har du färgat håret någonting? Hur långt har du just nu?

mari
2014-02-23 @ 11:25:18

Jag har läst att det är POJKAR som löper störst risk att skadas!

Hanar av fiskar har utvecklat kvinnliga könsorgan enligt uppgift (googla för mer info.)

I importerade afrohårprodukter tex dark n lovely, shampoo, balsam och detangeling spray och även andra märken har jag lagt märke till parabener i innehållsförteckningen.

Men notera att även tandkräm innehåller parabener.
Frågan är hur farligt det egentligen är för människor?

Linda
2014-02-23 @ 13:57:24
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Hej Mari! Tack för din kommentar! Jo, det stämmer, att det är en risk för pojkar också nämner jag i detta inlägg. Det är ju som sagt bra tycker jag att parabener har förbjudits i produkter för barn, eftersom att barn är ju mer känsliga än oss vuxna. Synd tycker jag dock att det ännu inte har förbjudits i produkter som är ämnat till barn med afrohår :(
Hur exakt farligt parabener är kan jag tyvärr inte svara på men personligen tror jag att varje individ är unik och parabener och andra farliga kemikalier påverkar oss olika. Endel klarar sig bra, andra inte.

Ibland kan man väl tycka att det inte är så konstigt att endel utav oss människor får cancer och andra sjukdomar i äldre åldrar.

Det sägs att vegetarianer och andra personer som exempelvis äter naturligare saker och använder naturliga produkter lever längre. Jag tänker att det finns ett samband.

Som sagt så får ju varje individ avgöra själv hur mycket de vill utsätta sina kroppar för parabener och andra kemikalier. I tandkräm finns det även där en möjlighet att använda ekologiska och naturligare alternativ om man vill.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0