Ricin olja, bra eller dåligt?

 Idag gjorde jag en liten research på nätet och hittade denna artikel från Aftonbladet skrivet i januari-12. (Jag vet att Aftonbladet inte är en tillförlitlig källa, i know, men ändå :P )
 

Allt fler häller laxermedel i håret...

 
 

Men nya trenden sågas av professor i dermatologi:  "ger finnar och mjäll"

Carolina Gynning gör det. Och de flesta modebloggar tipsar om det: laxermedel för längre hår.

Apotekens försäljning av ricinolja skjuter i höjden.

– Det stämmer inte att håret växer snabbare. Och det kan ge finnar, eksem och mjäll, säger professor Jan Faergemann.

 

Jag har själv inte hörts talat om oljan förens på senase tid då en person frågade mig om oljan, och när jag var på Hårologi kursen fick jag lite mer information om oljan. På hårologi kursen fick jag information om att oljan endast är en laxeringsmedel och inget annat. Att använda andra naturliga oljor och massera sin hårbotten regelbundet är tydligen det man hällre ska satsa på. Eller vad tror ni? Castor oil = ricin olja.

Queen Moreen
2012-11-21 @ 23:00:27
URL: http://www.queenmoreen.blogg.se

Jag har använt denna olja för länge sedan och jag kan konstatera att det inte gjorde någonting på mitt hår.. däremot så använde min lillasyster denna olja och hennes hår växte som ogräs!!!!! jag tror det varierar med effekten utav produkter på vår typ utav hår... just pga att vårt hår är så unikt och varje individ har sin egna "hårtyp"

Lin
2012-11-22 @ 22:34:46
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Vad intressant! Så det funkade för din lillasyster? Jag hittade nyss en blogg som heter frisorbloggen.se där en frisör även där skriver om att ricin oljan inte fungerar.

Jo, precis! Alla har ju olika hårtyper och om man upplever att produkten fungerar så är det helt OK, så länge det inte är skadligt för håret. Vad jag vet så är ricin oljan inte det...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0