Lite inspiration

Idag letade jag runt efter olika hårbloggar på nätet. Och efter en stund hittade jag en intressan blogg om afrohår, rakpermanentning och hårvård skrivet av en afrikansk tjej som bor i USA. Bloggen heter growafricanhairlong.blogspot.com. I mars 2012 skrev bloggerskan ett inlägg om en annan afrikansk tjejs hår som hon kallar AJ. Otroligt fint hår har AJ och det var väldigt inspirerande att se endel bilder på hennes hårresa. (Bloggerskan har också fint hår)
 
AJ berättar i inlägget att hon till en början inte visste hur hon skulle ta hand om sitt egna hår och därmed använde hon sig utav flera dåliga teknik men sedan började hon leta efter inforrmation på nätet och då fick hon mer kunskap.
 
AJ hår år 2006
 
AJ hår år 2011
 
AJ besvarar på några frågor om hårvård:
 
Hur enkelt är att börja ta hand om sitt hår och välja rätta hårprodukter osv.? Vad är ditt hårschema/hårregimen?
 
''Jag har egentligen inget hårchema då jag rätt så lat när det gäller att ta hand om mitt hår. Jag ser bara till att göra så lite som möjligt, jag använder ingen speciell hårprodukt utan jag brukar variera. Det viktigaste för mig är att hårprodukterna innehåller bra ingredienser.''
 
''Jag brukar faktiskt tvätta mitt hår när jag känner för det... men jag ser iallafall till att inte vänta längre än 2 veckor. Jag brukar för det mesta använda balsam (kokosnötolja och en balsam) över natten innan jag tvättar ut håret med schampoo dagen efter. Avslutar hårtvätten med en inpackning som jag har i 30-40 minuter under en ''heat cap''. Jag avslutar sedan min tvättrutin med att använda en daglig leavin tillsammans med shea butter i håret, låter sedan håret luft torka vid varmare väder. När det är kallare väder så använder jag hårtork.
 
Vad vill du ge för råd till personer som vill börja ta hand om sitt hår? Vad ska man tänka på att inte göra exempelvis?

''Att ha en enkel hårschema/hårregimen och i sin tur hålla sig till det som funkar för ens hår. Förvänta dig inte att ditt hår kommer att se likadant ut som någon annans hår och försök inte att köpa varenda ny produkt där det snackas mest om på olika hårforum eller att köpa de mest populära hårpodukterna som finns ute på marknaden.
 
Tror du att vem som helst som använder sig utav de rätta teknikerna kan få längre och hälsosammare hår?
 
Ja, jag tror att,,,, med rätt sätt att vårda sitt hår så kan vem som helst få längre och hälsosamammare hår.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0