En aningen hjärtskärande...

Jag brukar ibland följa bloggen tonarsmorsa.se, jag tycker att hon är en riktigt grym person och hon verkar även vara en jättebra mamma! Trots att hon är en mamma som bloggar så skriver hon på ett sätt som olika typer av människor kan tycka är intressant att läsa, oavsett vad man har för ålder och bakgrund osv. Hursomhelt, idag hittade jag ett gammalt inlägg där tonårsmorsan skriver om Afro vs Löshår vilket var jätte bra skrivet. En hennes läsare svarar dock på följande sätt:
 
 

''Svårt. Mkt svårt. O ena sidan vill jag vara politiskt korrekt o säga att naturligt afro är det bästa o det vackraste o andra sidan gäller bara det synsättet om håret är mkt välskött och av bra kvalité.

 

Min ena dottera hår har varit av den absolut värsta sorten. Ingen afrosalong fick ordning på det och vi har gått igenom säkerligen 100 olika produkter och huskurer genom åren. Vi har haft sidenörngott, skyddat mot saltvatten o klor o sol osv osv. Men inget förbättrade hårkvaliten.

 

Efter flera års förstörande rakpermanent så är nu håret i ännu sämre skick och sen ca 3 år tillbaka så hat hon alltid löshår, antingen i flätor/twists eller insytt. Och jag förstår henne. Det är mkt nog ändå att tänka på som tonåring och när alla vännerna är blekfisar m långt tjockt vågigt blont hår ja då vill man inte sticka ut. Kanske det hade varit annorlunda om hon växt upp i ett område där det fanns fler nationaliteter?

 

Sen andra dottern har bättre hårkvalitr o helt andra förutsättningar. Hon får ha afro ibland o då ser det faktiskt fint ut. Min förhoppning är att hon ska lära sig älska sitt hår och våga ha det naturligt – jag jobbar på det:) ''

 
Det var lite hjärtskärande för mig att läsa detta.. För mig finns det INGET afrohår som är av en sämre kvalité. För mig finns det heller inget afrohår som inte går att ''hantera'' eller sköta om. Det är bara vi som isådantfall saknar den rätta kunskapen...Det är trist att det har gått så långt att hennes dotter har flätor, twist eller insytt istället för att fokusera på att ta hand om sitt egna hår. Jag tror att det kan bli svårt för dottern att älska sitt naturliga hår om hennes egna mor har en sådan uppfattning på afrohår. Barn känner ju av föräldrars känslor. Förhoppningsvis kommer dottern att ganska så snart hitta olika och framförallt bra sätt att vårda sitt hår. Jag hoppas verkligen det!! 
Nathi
2012-12-01 @ 18:34:47

Oh.. Håller med! Alltså hör man föräldrarna liksom kritisera en så tar man ofta till sig deras påståenden även om de är helt felaktiga!:/ men juste .. Denna kvinna heter fatou (står d på hennes blogg) how come??? Det är ett typiskt västafrikanskt namn å hon är europeisk, I guess? Vet du?:P

Linda
2012-12-02 @ 20:07:48
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Jo, hon är svensk men har ändrat sitt namn till Fatou. Hon hade en bra förklaring för länge sedan där hon skrev om varför hon har bytt namn men jag minns inte vad det var.

Hon har verkligen anammat den västafrikanska kulturen men samtidigt inte glömt ''sin egen'' kultur.

En riktig skön människa verkar hon vara iaf =)

Nathey
2012-12-02 @ 20:40:23

Jaha, där ser man =) Jo, ibland känner man kanske att man hör bättre hemma i en annan kultur än den egna. Inget fel i det nä=D




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0