21 frågor om hårvård (svar från moi)

 
 
1. Varför bestämde du dig för att börja ta hand om ditt hår?

Jag blev kring år 2008 inspirerad av en svart kvinna som videobloggade på Youtube. Jag hade innan dess ingen som helst koll på afrohår och hur man tar hand om det.Hon hade likadan hårtyp som mig och hennes hårlängd var MBL. (Mid back Length). Hon gav oss tittare jättebra information och tips om hårvård. Sedan dess har jag sökt efter mer och mer information och i samband med det började jag även att ta hand om mitt hår.

2. Vilka är dina två favorit hårprodukter?
 
Hydrotherma naturals daglig live in balsam och Shea butter. Jag gillar hårprodukter som är skonsamma för håret samt hårprodukter som innehåller många naturliga ämnen.
 
3. Vems hår beundrade du när du var liten?
 
Jag brukade se på serieprogrammet Sister/Sister på kanal5. Tjejerna Tia och Tamera Mowry i serien hade helt underbart hår!!!!!!

4. Vad är din ultimata hårlängd som du vill uppnå?
 
Mitt mål i dagsläget är att nå BSL (Braw strap length), hmm...jag får se hur jag känner när jag väl kommer till BSL, jag kanske till och med strävar till att få MBL (Mid back length) MEN om det känns för kämpigt så kommer jag att nöja mig med BSL.

5. Kommer du att fira något när du når till din ultimata hårlängd?
 
Nej, inte alls på något speciellt sätt. I slut ändan är hår ändå bara hår hehehe =)
 
6. Två olika hårfrisyrer som du vill pröva när du har nått din ultimata hårlängd?
 
En lång fiskbens fläta och en sidbens inbakadfläta  ;)
 
7. Vad föredrar du: Hälsosamt hår eller längd?
 
Hälsosamt hår
 
8. Vad föredrar du: Uppsatt hår eller utsläppt?
 
Jag föredrar en snygg uppsättning
 
9. Vilka produkter föredrar du: ? Salong märken, organic märken eller märken från lokala butiker?
 
Jag föredrar organic märken. De märkerna brukar vara skonsamma för håret och de produkterna stimulerar även hårsäckarna. Me like ;)
 
10. Vilka produkter/hårteknik tror du är övervärderad?
 
Marroccan oil..
 
11. Vilken produkt/hårteknik tror du är undervärderad?
 
Att massera sin hårbotten
 
12. Vad gillar du mest när det gäller din hårschema/regimen?
 
Hårinpackningar, massera min hårbotten och smörja in håret med fukt
 
13. Vad är mindre roligt när det gäller din hårschema/regimen?
 
Att utreda mitt hår. Fy, det är ganska jobbigt ibland. Det tar sådan lång tid :/
 
14. Olja eller smör?
 
Både och! Mitt hår älskar fuktgivande hårprodukter
 
15. Hästsvans eller slarvtoffs (bulle)?
 
När håret är kort så föredrar jag en bulle eller slarvtoffs
 
16. Peruk eller weave?
 
När håret är kort så föredrar jag peruk. I framtiden blir det inget utav dem
 
17. Vad är din åsikt kring hårprodukter som sägs ge ökad hårväxt?
 
Anledningen till att hår växer beror på olika saker så jag tror faktiskt inte på att en enda specifik hårprodukt kan ge ökad hårväxt.
 
18. Vilken hårlängd anser du vara långt?
 
Hårlängden BSL (Braw Strap Length) och längre
 
19. När var du senast på en hårsalong?
 
År 2009 när jag besökte mina släktingar i Uganda. Jag var på en hårsalong i huvudstaden och jag skulle fläta in weave. Frisörskan tvättade mitt hår och borstade mitt hår riktigt hårt med en borste (ej kam)... från botten och ner till hårlängden (ej från hårlängden och upp till hårbotten)  =(  Det var inte första gången som jag var på en hårsalong men det kommer absolut att bli min sista!!!!
 
20. Var gillar du att surfra mest? youtube, personliga hårbloggar eller hårforum?
 
Youtube och olika hårforum.
 
21. Och tillslut, vad vill du ge för tips till personer som precis har börjat att ta hand om sitt hår?
 
Se till att ge ditt torra afrohår tillräckligt med fukt!!!
 
Tänk på att ha tålamod och behandla ditt hår varsamt!! Lär känna ditt hår och köp hårprodukter som ditt hår gillar.
Nathalie
2012-12-16 @ 10:12:57

Är det kvinnan på bilden som besvarade dessa frågor? Fint hår isf

Linda
2012-12-16 @ 10:23:16
URL: http://blackhaircare.blogg%2Cse

Nej, det är jag som har svarat på frågorna! Bilden har jag hittat någonstans på nätet bara =)

Visst är hennes hår snyggt! Love it! =)

Linda
2012-12-16 @ 10:31:03
URL: http://blackhaircare.blogg%2Cse

Kom på nu i efterhand att det kanske var vilseledande att ha med en annan kvinnas bild.

Jag har ändrat bilden nu :D Hennes bild får vara med vid ett annat tillfälle;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0