Min personliga hårresa genom åren...

Jag hade under hela min uppväxt trott att personer med afrotextuerat hår inte har kunnat växa ut sitt hår längre än till axlarna. De flesta av de personer med afrotextuerat hår som fanns i min omgivining under min uppväxt hade generellt sett inte längre hår än till axlarna. Jag trodde att det var normalt och att det skulle vara så helt enkelt. Allt jag visste om hårvård då (som barn) var från min mamma i princip. Det bestod bland annat av att inte tvätta håret så ofta, lägga mycket smörja i håret och borsta håret torrt utan att blöta ner det i balsam först.
 
När jag blev ca 12 år gavs jag möjligheten att rakpermanenta mitt hår för första gången i mitt liv och därefter fick jag även chansen att börja ta hand om mitt hår på egen hand. Jag hade olika typer av frisyrer, alltifrån rastaflätor och weave (löshår) m.m. Rastaflätorna och löshåret satt riktigt tight mot hårbotten. När det gällde självaste hårvården, så fanns de stunder där jag inte la kräm i håret i en längre tid och så fanns det andra stunder där jag borstade håret (jättehårt) varje dag (notera att borsten inte heller var en bredtandad kam). Inte undra på att mitt hår blev väldigt slitet och tunnt.Haha!
 
För ca 4 år sedan hittade jag av en slump en videoblogg på youtube. Det var en afroamerikansk kvinna som berättade om sin personliga hårberättelse. Hon hade bilder som visade hur hon stegvis gått från att ha haft kort och slitigt hår till ett längre och hälsosammare hår. Hon insprirerade mig och även öppnade ögonen för mig totalt. Kvinnans hår var rakpermanentat och hon hade likadan hårtyp som jag själv. Idag minns jag tyvärr inte vad hennes namn var på Youtube, tror även att hon har tagit bort sitt konto därifrån.
 
Men efter att jag hade sett hennes vidoeblogg sökte jag mig vidare och hittade andra videobloggare som inspirerade mig genom åren, vilket bland annat var Nunaavane, Chinablk och Truthishair. Om ni inte vet vilka de är så skulle jag tipsa er att se deras videor på youtube. Idag finns det även många fler som videobloggar om afrohår på youtube. Det finns även en hel del forum och communitys på nätet vilket jag kommer skriva om vid ett annat tillfälle.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0