Hår trauma

 
 
 
 
Innan jag börjar tipsa om gynsamm hårvård för afrohår vill jag först gå in på endel saker jag tidigare har gjort med mitt hår som alla människor bör undvika för att inte skada sitt hår. Det här är några exempel på endel saker jag gjorde med mitt hår innan jag visste...
 
  • Jag kammade mitt hår dagligen med en borste (med många taggar) som inte var avsett för afrotextuerat hår. Jag kammade dessutom håret när det var torrt.
  • Jag använde en tjock smörja som fuktkräm istället för naturliga oljor.
  •  Jag plattade håret ganska ofta och jag var jättenöjd, jag brydde mig inte att håret blev tunnare och tunnare för det viktigaste för mig just då var att håret skulle blir rakt!
  • Varje gång jag skulle rakpermanenta håret gjordes det i dubbla processer. (Jag rakpermanentade alltid hela håret och inte endast i det nyväxta håret).
  • En gång ville jag  färga och slingra håret själv hemma. Jag lyckades hitta ett blekningsmedel som jag använde på mitt hår och trodde att jag skulle få fina blonda slingor till mitt nyfärgade röda hår. Vipps så var precis alla de stora och tjocka blonda slingrorna borta vid nästa hårtvätt.
  • Tvättade inte håret en gång i veckan. Jag trodde att mindre hårtvätt var bättre för mitt hår
  • Vid hårtvätt använde jag endast ett schampo, jag hade inte hört talas om något som heter balsam!
  • Jag hade rastaflätor i längre än 2 månader
  • De första dagarna när man precis hade gjort rastaflätorna så satt de jätte tight mot ens hårbotten. Men jag ville ha rastaflätorna tighta för det var då håret var som snyggast =)
  • Det det gjorde jätteont när rastaflätorna höll på att flätas, det kunde ta mellan 6-18 timmar. När flätorna sedan var klara så kunde man inte sova ordentligt första natten då smärtan även uppstod när huvudet lutades mot örngotten.
 
Jag ryser när jag tänker tillbaka på hur jag har handskats med mitt hår när jag var yngre. Ibland önskar man nästan att man kunde spola tillbaka tiden men samtidigt ha kvar all sin kunskap och hjälpa sig själv som barn igen. =) Aja, jag får börja på nytt när jag skaffar mina framtida barn.
 
Har jag glömt att ta upp några andra skräck exempel?
 
Y
2012-09-03 @ 21:18:47

Alla punkter som du gjort mot ditt hår, har även jag gjort.

Anonym
2012-09-03 @ 21:19:24

förutom att färga, vågade inte.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0