#Läsarfråga

Nu när hösten börjar komma och det blir kallare i luften så märker min hårbotten av detta direkt genom att bli otroligt torr. Jag trodde att detta skulle lugnat ned sig med tanke på att jag har fått in en bra hårrutin och mitt hår har verkligen känts riktigt mjukt. Men i förra veckan när det var lite kallt i luften så torka hårbotten till ordentligt. Har du några tips om vad jag kan göra? 

Det är inte ovanligt att hårbotten blir torrare när klimatet blir kallare. Detta då fuktighetsgraden i vädret blir mycket mindre under kallare klimat och under vintertider. Så då är det inte så konstigt att din hårbotten blir torrare eller hur? :) Sedan är frågan hur du skall göra för att förhindra detta. Trots att man har en bra hårrutin redan så behöver man dessvärre se över sin hårrutin när väder klimatet förändras. De hårrutiner som fungerar under sommaren behöver nödvändigtvis inte fungera under vintertiden. Då fuktighetsgraden är mycket mindre under kallare väder leder detta till att hårbotten blir torrare, även håret. Vi behöver därmed se till att återfukta hår och hårbotten extra mycket! 
Här kommer jag ge några exempel på hur du skulle kunna göra för att återfukta din hårbotten.
 
 
Några exempel:
  • Gör varm olje behandlingar oftare! 
  • Massera din hårbotten oftare. Denna metod gör att blodcirkulationen i hårsäcken ökar och bidrar därmed till att produktionen av hårets naturliga oljor ökas
  • Massera din hårbotten med din favorit naturliga olja vid behov ( etc. jojoba olja, mandel olja, oliv olja, kokosnötolja)
  • 1 gång i månaden. Skölj håret med äppelcidervinäger (1 kopp) och vatten (2 koppar)
  •  Använd en fuktgivande schampoo. Alternativt att minska användandet av schampo.
  • Spraya aloe vera juice i hårbotten vid behov. Frivilligt!
Pröva en eller flera av dessa exempel så bör din hårbotten efter dessa behandlingar bli återfuktad ganska så snart! Lycka till :)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0