Workshopen i Jordbro :)

I tisdags kväll på min allra första workshop på Jordbro ungdomsgård var otroligt intressant. Det var ett öppet klimat där ungdomarna kunde komma och lämna när de kände för det. Vi börjde kl 18:30 och slutade kring kl 20:30. Det var ungdomar med olika afrohårtyper som närvarade. Ibland kom även ett par killar som joinade oss. Även personer med andra hårtyper var med, dvs personer som ej hade afrotextuerat hår. Det var roligt att det fanns ett intresse från olika håll. Ungdomarna var mellan 12-19 år gamla.
 
 
Killarna
Jag upplevde att det var lättare att prata med killarna om deras åsikter kring diverse ämnen om afrohår. De kändes öppna med deras tankar och åsikter. En kille uppgav att han tyckte om tjejer med afrohår, (även tight afrohår) med många utav de andra killarna föredrog dock tjejer med rakt, lockigt och/eller vågigt hår.
 
Killarna tyckte främst att hår på tjejer känns ganska ointressant och de undrar varför tjejer ens fokuserar så mycket på hår och hårskötsel. Killarna sa också att de kan godta i princip vilken hårstil som helst så länge hårstilen passar tjejen bra. dvs att det handlar mest om hur tjejen bär sin frisyr snarare än vad självaste hårtypen är.
 
Tjejerna
Jag upplevde att tjejerna var mest intresserade av att ta reda hårskötsel kring afrohåret, de ville ta reda på hur man kan få långt hår snarare än att diskutera olika ämnen kring afrohår. De ställde frågor som ''Vilken hårprodukt kan man använda för att få längre hår?''
 
Tjejerna med andra hårtyper (ej afrohår) upplevde jag hade god koll i hur de skulle skötas deras hår.
 
Ett par tjejer som ursprungligen var från somalia uppgav att de inte hade afrohår. :D Intressant tyckte jag!
 
Jag la märke till att många tjejer med tighta hårlockar inte var nöjda med deras naturliga hår. De sa att de inte gillade deras afro. De vill antingen ha vågigt eller rakt hår hellre. De skulle inte ens kunna gå utanför hemmet med deras naturliga hår. Dessa tjejer hade antingen löshår, weave eller flätor.
 
Tjejer med lite lösare lockar ville veta hur de kunde få längre hår, många utav de hade haft längre hår när de var yngre men numera har deras hår blivit kortare och mer slitet. Dessa tjejer hade deras naturliga hår, många utav de hade färgat deras hår.
 
 
 
 
En av tjejerna som ej hade afrohår frågar:
-Är du hårfrisörska?
Jag svarar att jag inte är det. Jag gillar faktiskt inte att hålla på med hår, styla andras hår m.m.
-Ok, då är du mer som en hårdoktor!
 
<3 Hahah jag älskar ungdomarna! Det var en rolig och en jätteintressant kväll! Otroligt givande var det att höra deras tankar :)
Bana
2013-10-31 @ 13:52:50

Läste detta inlägg förra veckan men kommenterar nu då jag inte hunnit skriva innan!
ÄLSKAR!! att du hade en workshop tror det behövs för tjejer med afro/curly/kinky hår i sverige då trenden och möjligheten att få tag på saker är mindre! Är workshopen bara än engångsgrej eller ska du ha det igen? och har du det bara i jordbro då?

Linda
2013-11-05 @ 07:30:04
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Hej Bana: Ja, men eller hur! Håller med dig! Det finns ett stort behov av flera workshop tror jag också! Jag märkte hur många personer med afrohår inte alls hade så stor koll på hur man sköter håret på bästa sätt. Med ans personer med andra hårtyper (europeisk ursprung) hade jättestor koll! Detta behöver förändras och det är på tiden att vi får mer kunskap (dvs för de som är intresserade iaf). Workshopen kanske blir av fler gånger, beroende på om det finns ett fortsatt intresse! :)

vixen
2013-11-07 @ 12:49:50
URL: http://wideovixen.blogspot.com

åh fan vad kul workshop!!!!! låter helt underbart. hoppas det blir några fler, kan lätt tänka mig att komma!

Linda
2013-11-08 @ 00:10:02
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Vad kul:) Jag hade jätteroligt på workshopen i Jordbro och jag kan definitivt tänka mig att hålla fler framöver. Håll utkik för ett nytt datum inom kort :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0