Alternativ till schampo

Sedan jag börjat med min hårresa har jag också aldrig använt schampo i håret. Det är inte så att jag är emot schampoo men för min del handlar det mer om vad jag föredrar. Eftersom att schampoo torkar ut håret och även innehåller hårda kemikalier och ämnen som inte är bra för håret har jag valt att inte längre tvätta håret med schampo.
 
Däremot är en viktig del i att få hälsosammare hår att man även ser till att håret är rent. Själv sköljer jag håret med vatten och (1 tekopp) äppelcider vinäger 1 gång i månaden. Äppelcider vinäger är ett bra alternativ till schampoo. Äppelcider är naturlig, den rengör, tar bort smuts och ''build-ups'' i håret.
 
 
Det finns även personer som använder äppelcider vinäger (1 matsked) tillsammans med bakpulver (1 tesked) och vatten (1 tekopp). Vilket också är det bättre alternativ än att använda vanligt schampo. 
 
 
 
Sedan har jag nyligen hört om en lera som tydligen också ska vara bra och fungera som ett bättre alternativ till schampo. Lera som kallas för Bentonite eller Rhassoul är de produkter som verkar vara mest populärast. 
 
 
 
Dessa innehåller näringsrika ämnen såsom magnesium, silicia, kalium, kalcium. Leran innehåller även flera av andra ämnen som är väsentliga för både kropp och hår. Det rekommenderas att blanda denna produkt med aloe vera juice, naturlig olja och äppelcider vinäger. Blandningen ska se ut som lagom tjockt yogurt.
Info från FusionofCultures på youtube.
Catherine
2013-05-26 @ 21:27:03

Ska ta o testa äppelcider vinäger, tack :)

Linda
2013-05-28 @ 06:48:48
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Lycka till tjejen;) Hoppas att det funkar bra. Kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0