Midsommarmiddag - den klassiska frågan

Min barndomsvän bestämde sig för att tillfälligt ha sitt naturliga hår (Hårtyp 4b). Vi var på midsommarmiddag igår kväll hos en vännina till mig.
 
Min vännina: Åh, kan jag få känna på ditt hår?. Vänninan tar fram sin hand och känner på håret.
Min barndomsvän. (Skrattar)
Jag: Hur tycker du att håret känns?
Min vännina: Det känns som....hmmm.(tänker).. som en blandning mellan hår och bomull, men det känns väldigt mjukt iallafall.
Vi alla: (Skrattar).
 
 
 Haha.. hoppas att ni alla har haft en fin midsommarafton. =)
 
 
Natha
2013-06-23 @ 11:45:43

Vet ej om du har kollat in falskheten.blogspot.se? Tjejen tar upp olika ämnen om svarta kvinnor... och skriver om, bl a, hur det är att ha afro texturerat hår i ett vitt samhälle osv.

Hursomhelst tänkte jag fråga hur du reagerar när folk, dvs svenskar (el 100% européer), undrar om de kan få känna på ditt hår? tar du illa upp? bidrar det till en sämre självkänsla eller dyl?

Linda
2013-06-25 @ 20:48:32
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Intresssan blogg! Jag har inte hört talats om denna blogg tidigare så tack för tipset ;)

Personligen så brukar jag inte ta åt mig när andra frågar om de kan känna på mitt hår. För det mesta brukar jag tycka att det bara en rolig grej, det är kul att se lite ''kultur krock'' som jag ser det =) Jag känner att jag gillar mitt hår tillräckligt så därmed får jag heller inte en sämre självkänsla alls.

Sedan beror det självklart på hur frågan ställs. Ställs frågan på ett förolämpande sätt etc. Då skulle jag reagera med irritation eller t.o.m. ..med ilska.

Det som också skulle störa mig är personer som skulle tro att deras hår på något vis bättre än mitt. . Om det händer att jag ex. får höra någon negativ kommentar så försöker jag säga något negativt tillbaka.

(inte det bästa tillvägagångssättet..jag vet, men tyvärr så skulle jag inte ha kunnat hålla mig just för stunden när det just händer).

Själv då?

N
2013-06-27 @ 19:33:25

Nä, jag brukar inte ta illa upp om någon undrar om han/hon får känna på håret. Klart att folk reagerar m tanke på att det ff är rätt så ovanligt :-)

Ja, precis. Som du säger hade jag surnat till & reagerat om någon hade sagt något negativt/rasistiskt. Men inte annars. Haha, jag blir nästan lite förundrad när folk m afro får det att låta som värsta grejen bara för att en, låt oss anta, svensk visar nyfikenhet och vill känna på håret.  Somliga är LITE för känsliga enligt mig... :P

Linda
2013-06-29 @ 17:50:01
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Jag förstår inte riktigt varför en del personer med afrohår tar åt sig. :S Jo, men eller hur! Håller med till 110% !




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0