3 saker

3 saker som bidrar till längre hår... ;)
 
 
Natha
2013-06-04 @ 13:42:08
URL: http://nathalca.blogg.se/

Haha, jaaa. Patience & moisture är nog de huvudsakliga punkterna =) helt rätt iaf.

Själv ska jag fläta mig i veckan =)

Natha
2013-06-04 @ 20:07:00

Juste en sak jag tänkte på ang kluvna hårtoppar: när jag permanentade mitt hår för typ 2-3 år sedan så var topparna helt förstörda. T ex när jag kammade håret så bröts håret av i kolossala mängder.

Nu när jag har mitt naturliga så tappar jag inte alls mycket hår. Misstänker att det är mindre än 100 hårstrån per dag (det kan man avgöra mer eller mindre om man borstar håret dagligen). Dessutom har jag JÄTTE mkt hår vilket gör att det blir svårt att komma åt ALLA kluvna/slitna hårtoppar & jag litar inte särskilt mkt på frisörer då jag inte har någon positiv erfarenhet.

En sak jag funderar på är om man märker att håret är slitet/kluvet genom att det bryts av när man har sitt naturliga afro? När jag t ex har knutar som bildas i hårstråna ev kluvna hårtoppar så faller de ibland av sig själva när jag borstar igenom håret. Min fråga är alltså om man kan märka att håret är i ett sämre skick när man har kluvna hårtoppar - märker man att det bryts av? Hur lång tid tar det tror du om det bryts av? Jag tänker nämligen på att när jag permanentade håret så bröts det av typ... direkt.

Hoppas att du förstår vad jag menar... =P

Linda
2013-06-06 @ 13:44:44
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Det är rätt vanligt att håret bryts av mer när håret är rakpermanentat, det är därför som det är ännu mer viktigare att skydda topparna med olika metoder, exempelvis ''baggy-metoden'' är bra när hårtopparna är sköra pga av kemikalierna från rakpermanentningen. I och med att håret är mer skörare när det är rakpermanentat är det också viktigt att ha i mer protein i sin hårvård osv. för att på så sätt stärka håret m.m.

Förstår att det kan bli ännu svårare att se alla sina kluvna hårtoppar och knutar när håret är naturligt.. Vet att det finns endel personer som klipper sitt hår när de plattar sitt hår rakt, dvs ca 1-2 gånger per år. När håret är rakt brukar det vara lättare för många att se alla kluvna toppar m.m.

I annat fall, om man inte vill platta sitt hår så får man helt enkelt försöka ta fram sitt tålamod och gå igenom allt hår, lite i taget. ;)

Absolut kan man märka att håret är slitet när man har sitt naturliga hår och det märker man oftast när man har kammat håret, om man tittar närmare på hårstråna kan man snabbt se om det har brytits av, eller om det är slitna hårtoppar, knutar osv. (Tänk också på att det är skillnad på dessa och när håret bara fäller av normalt).

Förövrigt är det normalt att tappa ca 100 hårstrån per dag, men om man tappar mer än detta bör man se över hela sin hårvårdsrutin.

Du undrar alltså hur långt tid det kan ta innan håret bryts av när håret är naturligt? Det kan jag tyvärr inte svara på för det vet jag faktiskt inte, men jag kan tänka mig att sådant är väldigt individuellt. Tror att du lär märka detta när du ser att håret bryts av tillslut och på så vis kan du också jämföra med dina tidigare erfarenheter (dvs när du hade rakpermanentat hår).

Spännande att flätor =) Vad för flätor blir det?

Anonym
2013-06-06 @ 15:30:05

Ja, just det jag tänkte. Jag plattade ju mitt som sagt för nån dag sedan & passade på att klippa de kluvna topparna jag lyckades komma åt. Litar inte alls på frisörer & föredrar att göra allt sånt helt själv eller låta någon som jag litar på göra det. 

Jo, så klart märker jag en kolossal skillnad. När mitt hår var permanentat så bröts det av (i mindre/större mängder) direkt. Man kunde se hundratals  korta hårstrån som "dekorerade" mina tröjor & skjortor osv... Tja, mitt hår "ogillar" starkt att vara rakt:P. Men nu när jag har mitt naturliga så är det bara några enstaka sådana korta hårstrån som bryts av. Är det naturligt eller ska man se till att det inte alls förekommer sådana hårstrån...? Ibland hittar jag ju hårstrån som är slitna, kluvna, "ihåliga" eller som Har bildat knutar... & ibland känns det omöjligt att få håret att bli felfritt då det ständigt utsätts för påfrestningar pga naturen (sol, vind osv)... Dessuton känns det inte som att jag vansköter det eller så. Antar att man får deala med kluvna hårtoppar då & då .. -.- & helt enkelt klippa bort dem.. Blir bara lite svårt för min del då jag har JÄTTE mkt hår.

Det blir vanliga box braids :-) gillar mitt hår & så men det är så bekvämt när man har flätor...!

Linda
2013-06-08 @ 09:39:59
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Om håret bryts av från hårroten och längst ner till toppen så är det helt normalt, det betyder att håret fäller av. (Hair shedding)

Om håret bryts av på mitten eller om man ser att hårstrået som brutits av inte har någon hårrot så är det en ' hair 'breakage''. Hair breakage vill vi inte ha =(

Ja, precis som du säger, även om man gör allt rätt i sin hårvärd i det stora hela så det VÄLDIGT svårt att få håret 100% felfritt...just på grund av ex. hur man äter (får man verkligen i sig alla väsentliga vitaminer?), om man är stressad i arbetet/skolan kan man heller inte riktigt påverka... samt mekaniska påfrestningar utifrån (ex vädret).

Det man kan göra är att iaf göra sitt bästa för att ändå minimera antalet hårstrån som bryts av. Det är ju det ända man kan göra. Om det ändå händer att endel hårstrån bryts av så bör man inte vara orolig. Orolig bör man snarare vara om det handlar om en större mängd hårstrån som bryts av...

Och sedan att man ser till att klippa sina hårtoppar regelbundet är också ett sätt att förminska antalet kluvna hårtoppar, att smörja hårtopparna med naturlig olja är också bra samt att skydda hårtopparna och inte låta hårtopparna gnudda på axlarna eller kläderna osv.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0