Saker som har funkat för mig vid min hårresa

+ Hårmassage: Jag ser till att massera min hårbotten i ca 15 min innan hårtvätt
+ Fukt: Jag har sett till att mitt hår får tillräckligt med fukt
+ Skyddande hårstil: Jag har låtit mitt hår ''andas'' och inte manipulerat håret så mycket. Min peruk har fungerat jättebra, den skyddar verkligen mitt hår till max.
+Klippa hårtopparna regelbundet: Jag ÄLSKAR det! Håret känns genast jätte hälsosamt efteråt.
+Kosttillskott: Eftersom att jag inte har en alltför hälsosam kost så behöver jag definitivt kompensera med kosttillskott. (Även om kosttillskott inte kan ersätta vanlig kost så är det väl bättre än ingeting alls, eller hur? =) )
Mitt kosttillskott innehåller vitaminer såsom A, B, C vitamin, Niacin, Pantontensyra, Biotin, Zink och järn. 
 
 
Jag vill önska alla som har påbörjat en hårresa en riktig Happy hair growing ;) 
Anonym
2013-07-18 @ 12:49:06
URL: http://queenmoreen.blogg.se

Vad bra att allting gar bra for dig i din harresa och att du har hittat ratt metoder och delar med dig utav dom :)
Det ska bli jattespannande att se dig astadkomma dina hairgrowing goals....

Zeritu
2013-07-18 @ 19:35:20

Hej Linda!
Jag fortsätter läsa och bli inspirerad av din fantastiska blogg.
Jag har några funderingar...
Om du tränar flera gånger i veckan och blir ordentligt svettig vid varje tillfälle, tvättar du håret flera gånger på en vecka? Mitt hår är rätt känsligt för schamponering. Jag har sköljt håret vid varje tillfälle men vet inte om det alltid är så himla bra?
Sen undrar jag om du kan rekommendera en affär som säljer bra peruker?

Keep up the good work.

/Zeritu

Linda
2013-07-21 @ 13:06:36
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Hej Queen Moreen! =) Tack så mycket! =) Det är skoj faktiskt! =) Detsamma! Du har nog nått dina hårmål ganska så snart, eller hur? ;) Kul!

Linda
2013-07-21 @ 13:27:25
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Hej Zeritu! Tack så mycket för din fina kommentar! Vad roligt att höra! =) Att tvätta håret med schampo ganska ofta kan vara känsligt för oss många. Schampo har en tendens att torka ut hårets naturliga oljor (detta vill man helst undvika). Men samtidigt är det ju ändå viktigt med rent hår och hårbotten.

Om man tränar flera dagar i veckan och man känner att man är i behov av att tvätta håret oftare, då kan man göra en co-wash (conditioner wash) istället för att tvätta håret med schampoo varje gång. Conditioner wash betyder att man tvättar håret endast med balsam.

I övrigt kan man se till att tvätta håret med schampo ca 1 ggr/vecka eller 1 ggr i månaden eller var 6:e månad (Det får man känna efter själv vad ens hår tycker är bäst).

Pre-poo kan också vara bra. Det betyder att man gör en hårinpackning innan hårtvätt med schampo. En pre-poo förbereder och skyddar håret mycket bättre inför en hårtvätt med schampo;) En pre-poo kan göras på torrt eller blött hår.

Jag brukar köpa mina peruker på Ebony Afro American Cosmetics i Tcentralen på Klara Norra Kyrkogata 15. De har varierat med frisyrer och hårfärger till ett bra och budgeterat pris.

Hur går det annars med ditt hår, ser du någon skillnad nu förtiden?

Zeritu
2013-08-10 @ 10:00:09

Hej Linda!
Tack för ditt svar.

Mitt hår mår så mycket bättre sedan jag började vårda det med omsorg. Folk kommenterar till och med att de ser en skillnad. Det har mer lyster, det är mjukare och färgen på håret har blivit mer intensiv.
Så jag är super nöjd på alla sätt och vis.

Jag tycker det är svårt att hitta bra naturliga produkter för barn. Min son har otroligt tjockt afro.Om du skulle rekommendera en hemmagjord hårinpackning eller leave-in conditioner, vad skulle den innehålla?
/Zeritu

Linda
2013-08-14 @ 12:43:57
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Vad kul att du märker skillnad på ditt hår! Och att andra gett dig kommentarer på det! Då har du verkligen lyckats om omgivningen ser skillnad ;)

Jag förstår det! Det är otroligt svårt att hitta naturliga hårprodukter för barn just i Sverige. Ännu svårare är det att hitta naturliga hårprodukter för barn med afrohår. Tror ej att det finns några Sverige i dagsläget vilket är synd. Dock finns det en hel del naturliga och skonsamma hårprodukter för barn med afro i USA som man kan köpa på exempelvis Ebay. En stor favorit är bl.a Shea moistures for Kids.

Bra hemma gjorda inpackningar är de som innehåller både (protein och fukt). Exempelvis äggvita+naturlig olja eller Majonnäs+ naturlig olja, yogurt och naturlig olja. Varm oljebehandlingar är också bra!

Hemma gjord leave in konditioner kan inkludera aloevera juice/gel, vatten och en av dina favorit oljor. Blanda dessa i en sprayflaska.

Lycka till;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0