6 myter om afrohår -min åsikt

 
-Afrohår växer långsamt
 
Afrohåret skiljer sig från person till person. Hur snabbt håret växer beror på generna. Jag tror dock inte att det stämmer att afrohåret växer långsammare än personer med annan hårtyp.  Generellt sätt sägs afrohåret växa ca 0.6 cm per månad. Det kan se olika ut, endel afrohår växer riktigt snabbt. En vännina till mig med hårtypen 3C har lyckats få sitt hår att växa ca 1.5 cm per månad medans en annan vännina till mig med hårtypen 3A-B inte har lyckats få längre hår på flera månader. Det finns ju olika metoder som kan göras för att bidra till ökad hårväxt, bland annat att ge hårmassage, äta rätt ta kosttillskott m.m.
 
- Afrohår inte blir riktigt långt
 
Det gäller att ha en bra hårvårds regimen. Exempelvis att tvätta håret regelbundet, kamma rätt, hitta metod som inte sliter på topparna. Ha tålamod!! I annat fall kan afrohåret inte bli riktigt långt, en del personer med afrohår tror helt enkelt inte att afrohåret behöver vård. Många av mina vänninor har exempelvis aldrig klippt sina toppar någonsin i hela deras liv. En del av de använder enbart weaves, löshår o.s.v. och många gånger tar de mycket bättre hand om löshåret än med sina egna hår. Mina mostrar och fastrar kammar deras torra hår med en borste (inte med en bredtandad kam) varje dag.! Vid hårtvätt har de har aldrig tvättat sina hår med balsam... Så jag tror absolut på att afrohåret kan bli riktigt långt, det som behövs är bara mer kunskap.
 
- Klippa topparna påverkar längden av håret negativt
 
Rötterna på håret påverkar inte hårets längder alls. Därmed kan det heller inte påverkas negativt vid klippning. Att klippa topparna bidrar till hälsosammare och fräschare hårlängder. Tänk dock på att inte klippa för ofta så att du klipper mer än vad ditt hår växer varje månad. Om ditt hår växer ca 1 cm varje månad, då kan man exempelvis klippa 1-2 cm efter 6 månader. Håret har alltså då växt ca 6 cm på 6 månader. Men att klippa topparna är också individuellt, endel behöver inte klippa alls så ofta och trots detta ser deras hår jättesnyggt ut. Lär känna ditt hår och se vad som passar dig bäst. :)
 
- Tron att enbart en produkt kan få håret att växa och bli längre
 
Under den perioden av mitt liv då jag hade lite längre hår ( APL= Armpit Length) brukade endel personer fråga mig vad jag använde för hårprodukt. När jag berättade mer om min hårvård och hårvårdsrutiner var de inte alls intresserade. Tillslut jag upp och jag nämnde några hårprodukter till dem. Men det är ju inte produkterna  i sig som bidrar till ökad hårväxt, utan tekniken!!! 
 
-Personer med afrotextuerat hår bör endast använda hårprodukter avsedda till afrohår.
 
Rent vetenskapligt är det inte alls mycket som skiljer sig mellan afrohåret och andra hårtyper. Utifrån detta skall vi kunna använda ''andra'' hårvårdsprodukter. Det väsentliga är att hårprodukten matchar hårets egna behov. Exempelvis, har du extra torrt hår, ta gärna en balsam som är extra fuktgivande o.s.v. Det viktigaste i det stora hela är att helt enkelt lära känna sitt hår och se vilka produkter som den gillar. 
 
-Afrohår är svårhanterligt och det tar lång tid att vårda
 
Jag ser afrohåret och hur man vårdar det lite som ett spel. När du väl har lyckats ''knäcka koden'' så är det hela bara lättare och på så sätt blir afrohåret roligare att ta hand om.

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0