Har du weave?

Igår var jag på en hemmafest hos en vännina.
 
En bekant frågar: Åh, vilken fin weave du har. Vilket löshår andvänder du? Är det Brazilian?
Jag säger: Nej! hehe. Jag använder peruk faktiskt.
En bekant svarar: Ja, hehe oj, det kan man faktiskt inte tro. Man skulle kunna tro att det är weave.
 
 
Funny moments :)
Nathalie
2013-12-01 @ 09:28:56
URL: http://nathalca.blogg.se/

Juste, en fråga jag har glömt att ställa är; brukar du ibland lägga peruken åt sidan & bara rocka ditt naturliga hår? T ex när du umgås m vänner, är på jobb osv.

Om ja - känner du dig bekväm m det?
Om nej - varför inte? :)

Natasha
2013-12-06 @ 22:43:12
URL: http://sonatasha.wordpress.se

Hej! Jag kommin på din blogg av en slump och jag undrar om du har tips på vad jag kan göra för att förändra mitt hår? Just nu brukar jag alltid ha det uppsatt/flätor men skulle vilja variera.

Sedan ca juli har jag kört balsammetoden + olive oil & carrot oil från fantasea och deep condotioner over night 2ggr/månad för att mitt hår ska bli friskare. Är det några produkter/oljor du rekommenderar för någon (som mig) som inte kan jack shit om afro? Har du typ en snabbkurs med 10 punkter eller nåt med saker att tänka på? :)

Tacksam för svar!

Linda
2013-12-17 @ 20:06:15
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Nathalie: Nej inte just nu faktiskt! Nu har jag min wig som en protective hairstyle under dagarna. Hemma låter jag håret vila ut:) Min plan är dock att ha mitt naturliga hår lite mer synbart när vädret blivit varmare. Min chef sa häromdan att hon gärna vill se mitt naturliga hår innan hon går i pension i april 2014. haha! Så jag måste väl hålla det jag har lovat! :) Jo, jag känner mig bekväm att ha mitt naturliga hår, framförallt när håret blivit längre:) Jag var dock inte bekväm när håret var superkort:)

Linda
2013-12-17 @ 20:50:44
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Natasha: Hej Natasha! Vad roligt att du har hittat hit:) Det finns en hel del som man kan göra med afrohåret. Alltifrån twists outs, bantu knots, inbakat m.m. Kika gärna på kategorin Hårfrisyrer i min blogg och förhoppningsvis kan du få lite mer inspiration därifrån:)

Okej, här kommer några punkter:
-Tvätta håret regelbundet (ca 1 ggr/vecka) Finns endel som tvättar varannan vecka också. Schampo/Balsam/Hårinpackning är den vanliga hårrutinen om man orkar! Om man inte orkar så räcker det att tvätta håret enbart med balsam. Efter tid bör man dock använda schampo/eller liknande för att få bort smuts i hår och hårbotten. Balsam fungerar inte som schampoo! Om man inte vill använda schampo så finns naturligare och skonsammare alternativ att pröva!

-Ca 1 ggr/månad pröva proteinhårinpackningar. Eller pröva efter eget behov

-Kamma håret skonsamt! gärna från topparna och sakta upp mot rötterna! Utred håret gärna när det är blött och insmörjd i balsam eller olja.

-Se till att håret får tillräckligt med fukt i stort sett dagligen. (använd antingen leave-in balsam, leave-in spray, leave-in kräm eller enbart naturlig olja beroende på hur torrt hår du har. Har du riktgt torrt hår bör du istället använda både leave-in balsam och naturlig olja. (exempel på naturlig olja= mandel olja, oliva olja, kokosnötolja)

-Klipp hårtopparna regelbundet (var 3:e eller 4:e månad eller efter behov!)

-Minska gärna användande av värmeverktyg och plattång!

-Täck gärna håret med en satinmössa/ satinduk och/eller satinkudde på nätterna när du sover för att undvika att håret torkas ut samt onödig slitage

-Massera hårbotten ett par minuter varje dag. Detta stimulerar hårrötterna och bidrar till ökad hårväxt! (ej obligatoriskt)

-träna regelbundet. (hårvård börjar innifrån)

-Ät välbalanserat kost och drick lagom mkt vatten (hårvård börjar innifrån)

-Hårskötsel har egentligen ingenting att göra med vilka produkter man använder utan snarare om den teknik man använder. Exempel på teknik är dessa punkter jag har nämnt ovan.

-Slutligen! Lär känna ditt hår! Använd produkter som ditt hår gillar! Tänk på att alla människors hår är unika, med andra ord, en produkt som funkar på en annan kanske inte funkar för dig. Lycka till tjejen! ;) Uppdatera mig gärna och berätta hur allting har gått.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0