Bakpulver eller äppelcider ?

Det finns en del personer med afrohår som valt att inte tvätta håret med schampoo utan istället tvätta ur håret med bakpulver eller äppelcider vinäger. Anledning till detta är säkerligen olika men de flesta gör detta då schampoo har endel ämnen som torkar ut håret samt att schampoot innehåller endel ämnen som man vill undvika, såsom mineral olja och parabener. Jag brukar själv tvätta håret med äppelcider vinäger och det är någonting som känns bra för mitt hår just nu tycker jag. Det finns en del debatter i Amerika hos personer med afrohår som anser att bakpulver är mer gynnsammt för håret och vice versa. Det finns endel som till och med tvättar ut deras hår med citron för att de inte gillar lukten av bakpulver eller äppelcider vinäger. I helgen när jag läste lite mer om ph-värde fick jag reda på följande:
 
  • Bakpulver: Är en alkalie substans med ett ph-värde kring 8-9. Bakpulver tar håret till en annan riktning, öppnar cuticles och gör hårlockarna mer ''lösare''. Bakpulver tar hårstrået till en ny inriktning och inte till en normal nivå.
 
 
  • Vinäger: Är en acid substans med ett ph-värde kring 3. Äppelcider vinäger tar tillbaka håret till en normal nivå. Ett tips är dock att blanda vinäger med vatten för att få upp ph-värdet till minst 4.
 
  • Citron: Är en acid substans med ganska högt ph-värde, kring 2. Om man vill använda detta i håret iallafall bör man använda max några droppar av citronet och sedan blanda det med vatten.
 
 
 
Alltså är Äppelcidervinäger mer gynnsamt för vårat hår. Jag kommer nog att fortsätta med äppelcider tvättar i all framtid tror jag =)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0