Hårologi grundkurs över helgen

ÅÅÅÅh jag är såååå glad så glad så glad!!!! haha!! Nu har jag äntligen varit på den efterlängtade hårologi kursen och fy fan vad man blir på bra humör när man varit där. Hårologi betyder läran om hår. Kursen är otrolig intressant och innehållsrik. Väldigt mycket information fick man under dagen så just nu är jag ganska slut =D Föreläsaren heter Diana Backlund och hon arbetar på Hårologi Stockholm. Otroligt bra är hon och inspirerande!
 
Hårologi i Stockholm arbetar bland annat med att sälja hårprodukter som är 100% individ anpassat till kundernas behov. De sprider deras kunskap till frisörer. Det finns ca 500-600 frisörsalonger i landet som har hårologi produkterna i deras salonger. Hårologiprodukterna är allergivänliga, ej testat på djur, deras produkter är anpassade till kundens individuella behov samt så har produkterna BRA PH-värde!! De börjar med att göra ett hårtest på kunden och sedan utgår de därifrån. Bra va?? =)
 
 
 
 
Lite ''parantes'' information som man tog upp på Hårologi kursen var följande:
  • Kranvatten har PH-värde 8.4 i Västerås. (Oklart hur det ligger till i stockholm men det ska tydligen också ligga kring 8) Men förstå? Jag som trodde att vatten var neutralt i landet. Suck! Det är allstå mer alkaliskt, då behöver man alltså mer ''sura'' produkter för att få ner hårets PH-värde till sitt normala tillstånd vilket är kring 4,5-5,5)
  • ''Bubbel'' vatten och kolsyrade drinkar orsakar rubbningar i kroppen vilket inte är bra för våra hår
  • Ricin olja = Laxeringsolja
  • Silikon = plast och konstgjort! Funkar enbart som en ''quick fix''
  • Alla oljor är inte nödvändigtvis naturliga oljor. Endel oljor innehåller silikoner (vilket ej är naturligt).
  • Personer från Afrika, Asien och Sydamerika har hår som är anpassade efter varmare klimat. Det är efter flera generationer som håret kan anpassas i det nya landet med kyligare klimat. (Intressant att veta för personer som är andra generationens invandrare) 
  • Bra att smörja in sin hårbotten med olja, oavsett hårtyp.
  • Att endel personer inte har hår på sidorna (ovanför öronen instill ögonen) kan bland annat bero på högt blodtryck eller över produktion av sköldkörteln. )För personer med afrohår kan det även bero på andra saker. Det kommer jag diskutera vid ett annat tillfälle.)
  • Lägg aldrig naturlig olja på håret innan du skall platta det! Det kommer att bränna håret. Använd värme skyddande produkter!
  • Viktigt att ha en bra kost! Ät också mycket frukter och grönsaker
  • Att bli skrämd på 1 dag gör att man förlorar kroppens alla b-vitaminer under dagen
  • Protein är bra för håret! Undvik dock protein som innehåller socker, eller proteinpulver som innehåller socker!!
  • Kosttillskott är bra! Men undvik onaturliga kosttillskott eller kosttillskott som innehåller socker. Exempelvis 100% ren vitamin A, B, C, D; E ska man helst få i sig.
Nathy
2012-10-21 @ 09:48:31

Är inte ricin bra eller??

Linda
2012-10-21 @ 21:41:37
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Ricin olja är inte en dålig produkt. Det sägs dock bara att ...ricin oljan skall bidra till ökad hårvåxt och stimulera hårbotten..men det stämmer tydligen inte enligt den information jag har fått från kursen.

Det räcker egentligen att bara använda sina egna fingrar (vid hårbotten massage) för att få ökad hårväxt..produkten i sig har inte riktigt den verkan som många kanske kan tro. Men om du använder dig utav ricin olja och om du upplever att den fungerar för dig, så tycker jag att du ska fortsätta använda dig av produkten. ;)

Delores
2012-10-24 @ 12:25:59

Hej jag tycker att du har en jättebra blogg men jag reagerade på det du skrev om hur det tar Flera generationer för håret att anpassa sig till klimatet i det nya landet.
Är det så att det tar flera generationer så borde det vara relevant för tredje och fjärde generationen invandrare och inte andra generationen invandrare som du skrev. Eller jag har kanske missförstått dig?

Linda
2012-10-24 @ 23:03:12
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Hej Delores! Tack så mycket =) Du har inte missförstått mig alls =) Precis så menade jag! Tänkte ändå att det kan vara intressant att veta. Jag tror att det finns endel andra generationens invandrare som tror att deras afrohår blir automatiskt anpassade till kyligare klimat bara för att de exempelvis, är födda i landet. Det var mer så jag tänkte =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0