Hår tankar

Tittade runt på några youtube clips i helgen och såg bl.a ett program så uppgav att ca 37% av afroamerikaner i USA har deras naturliga hår dagligen, statistiken var från 2011.
 
 
Jag vet inte hur tillförlitlig sifforna var men oavsett så får man ändå en känsla av att det finns många svarta personer som väljer att ha sitt naturliga hår istället för rakpermanentat hår, löshår och peruker. Det kan man i stort sett se bara när man söker på olika video klipps på youtube. I Sverige när man går runt på stan kan vi knappt se några personer alls... Ganska trist faktiskt! Men jag är optimistik och jag är säker på att det kommer bli förändring på detta... En bra början är ju att vi delar med oss av vår kunskap, ju fler som bloggar eller överhuvudtaget informerar om afrohår och hårvård = dessto bättre!!
Nathey
2012-12-18 @ 08:14:41

Håller med. Tror personligen att afroamerikaner har betydligt bättre självförtroenden än vad många svarta afrikaner har (i Sverige iaf). Många påstår ju att det inte är Något fel i att sy in weave osv (som enl mig påminner mer om den europeiska människans hår) eftersom det är samma sak när en vit t ex lockpermanentar håret osv...men enligt mig är det trots allt en stor skillnad. Att sy in hår är betydligt extremare än att permanenta det på ett el annat sätt. 

Kan också tycka att Det är fel att sola solarium 24/7 och väldigt fel att bleacha sig. Men även här dras det en liknande jämförelse. Om en vit vill bli brun Vf skulle en svart nt kunna bli  ljusare... Enligt mig är det fortfarande en stor skillnad. Visserligen kan man få hudcancer osv om man solar solarium för mkt eller även om man bara solar på det naturliga sättet too much...men ändå återfår man sin riktiga hudfärg med tiden. Bleachar man sig så kan man kma att se HELT sjuk ut förr el senare...räcker m att man gör d för länge eller fel:-/ 

ofta hör man vita säga att de önskar att de vore brunare, men aldrig har jag hört en svart påstå att han/hon vill bli ljusare... Däremot hör man många säga att de är "stolta" svarta och därefter bleker de sig ändå :-( - inte alla men en del... Aja.   vad tycker du?:-)

Nathey
2012-12-18 @ 08:15:22

Haha wow vad jag babblade på =O märkte först nu att inlägget blev lååångt!

Linda
2012-12-18 @ 21:29:07
URL: http://blackhaircare.blogg%2Cse

Hej tjejen!

Jag förstår att inlägget blev långt för att det är ett otroligt intressant ämne!!! Ingen fara, det är bara att babbla på ;) Jag skulle själv nästan kunna skriva en hel bok om ämnet!! men jag ska försöka fatta mig kort! =D

Jo, jag hållet med dig! Det jag mest brukar tänka på är orsaken till varför man väljer att exempelvis rakpermanenta håret, sy in håret eller ha weave. Att ha detta för att man skäms för sitt egna hår är ju jättesynd! Att man tar hand om löshåret mycket bättre än sitt egna hår är också jättetråkigt. (Vad beror det på? Jo, bl.a. att man vill passa in).

Och när det gäller vita människor så har jag märkt en del förändringar genom åren även där, de vill bli brunare, ha större läppar exempelvis. En hel del vita tjejer använder dessutom mycket löshår numera!

Självförtroendet i landet för de flesta minoritetsgrupperna är nog inte på topp det håller jag med dig om, framförallt inte för barn och ungdomar då man oftast vill se ut som ''alla andra'', normen dvs. Och detta fortsätter även i vuxen ålder...

Till skillnad från USA så finns det ex. svarta barbie dockor, modetidningar för svarta, tv-shower m.m. Mycket sådant påverkar hur man ''accepterar'' och ser på sig själv tillslut!

Tänkte fråga dig, har du alltid varit nöjd med ditt naturliga hår? Om inte, vad gjorde att du tillslut blev nöjd med ditt hår? =)

Nathalie
2012-12-18 @ 22:29:33
URL: http://Nathalca.blogg.se

Ja, det har du helt rätt i. På sistone har folk blivit helt galna när det gäller stora och fylliga läppar... Innan var folk, främst tjejerna, inte SÅ fixerade... Nu gäller det att plutta m munnen något otroligt och se helt knäpp ut på vartenda bild.=/Eller så förstorar man läpparna utan något genomtänkande .. Not cool!

Hmm, jag tänker  likt dig:att folk, främst kvinnor, skäms och hade känt sig mindre kvinnliga om de hade rockat sitt fro. Kan tycka det är bra med lite omväxling... Flätor el weave NÅGON gång osv. Men inte regelbundet så man glömmer hur man egentligen ser ut och blir helt deppig så fort löshåret inte är på. ..

Är däremot väldigt anti permanent efter alla mina erfarenheter...håret förstördes som f*n! 

Hmm, sanningen är att när jag var yngre så ville jag ju ha långt "liggande" europeiskt hår som liksom dansade med vinden så fort det blåste lite Haha:P men när mitt hår brändes 2009 efter att kag hade permanentat det så tänkte jag:ALDRIG MER! Började fläta mig och blev liiite beroende av flätor. Äntligen kunde jag ju ha riktigt långt hår,tänkte jag då. Men en dag, 2010-2011 så nådde jag nån slags insikt, och 2010 bad Jag en tjej som flätade mig att bara kapa bort mitt "livlösa hår" dvs det permanentade. Mitt naturliga hade hunnit växa en bra bit då så jag var inte särskilt ångerfull... Men tja, det var nånstans där jag började inse att man bör vara sig själv. Utseendet r ju en del av ens identitet...Detta året har jag försökt lära mig ännu mer om afro... Och finns intresset så lär man sig en hel del:-)

Du då? Har du skämts innan eller vara missnöjd ?

Anonym
2012-12-18 @ 22:31:10

Varit*

Linda
2012-12-20 @ 21:39:17
URL: http://blackhaircare.blogg%2Cse

Jo visst! Du har helt rätt! Själv, så kan jag inte minnas att jag någonsin har skämts för mitt hår under lågstadie och mellanstadiet. På högstadiet och gymnasiet, det var nog då allting började. Jag ville alltid ha rakpermanentat och löshår, en gång hade jag rastaflätor i 4-6 månader (fatta vad sjukt?) jag tyckte då att löshåret var mycket snyggare än mitt naturliga hår och ville alltid ha det. Idag tycker jag tvärtom. Men precis som du säger så är det också trevligt med lite omväxling också! Så länge de sker med måtta och att det är harmlöst mot håret så är det väl OK :)

Nathalie
2012-12-20 @ 21:53:52

Exakt! =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0