Afrohår - 7 tips till ett längre och hälsosammare hår

Jag har hittat endel centrala punkter som är viktiga att följa för att kunna få hälsosammare afrohår. Oavsett om man har naturligt eller rakpermanentat hår. Endel information är taget från hemsidan hairlista.com
 
1. Börja med att få bort all hår som är ohälsosammt och slitet genom att klippa av topparna. (Om mesta delen av ens hår är slitet bör man klippa av hela håret och börja om på nytt. Hår som är väldigt förstört, tunnt, ohälsosamt och riktigt slitet går inte att rädda. Så fort håret är allvarligt slitet kan inga produkter tyvärr göra så att ditt hår blir hälsosamt igen. Men var inte orolig, hår växer ju alltid tillbaka, eller hur?
 
2. Tvätta håret ca 1 gång i veckan. Man ska iallafall inte vänta längre än 2 veckor med att tvätta sitt hår! Ren hårbotten medverkar till hälsosamt och längre hår. Om du väljer att använda schampoo så tänk på att använda en fuktgivande schampoo som inte innehåller sulfat. Endel personer med afrohår har fått lära sig att man ska tvätta håret ca 1 gånger i månaden men faktiskt så är mindre hårtvätt inte bra för vårat hår. Mindre hårtvätt leder till torrt hår. Vatten är faktiskt bra för afrohåret då det är fuktgivande.
 
 
 
 
3. Använd även balsam varje vecka. (Vid rakpermantetat hår är det även bra att ''balansera'' med protein balsam ena veckan och sedan använda fuktgivande balsam veckan efter).
 
4. Använd Leave-in balsam eller spray dagligen och se till att håret innehåller tillräckligt mycket fukt. Använd även naturliga oljor för att se till att ditt hår får fukt.
 
5. Kamma endast håret i blöt tillsammans med en fuktgivande balsam. Kamma aldrig håret när det är torrt! Se till att ha en bredtandat kam. Börja alltid med att kamma från topparna och sedan långsamt upp till hårbotten. Börja ALDRIG att kamma från hårbotten och sedan neråt. Kamma varsamt och ha tålamod!
 
6. Klipp topparna med jämna mellan rum (Allas afrohår är olika och man bör känna efter själv över hur ofta man kan klippa topparna på sitt hår, ex. beroende på hur snabbt håret växer).  Tänk på att klippa topparna, kan ändå göra så att du behåller din hårlängd.

7. Försök att inte platta håret eller föna håret för ofta. Låt exempelvis håret lufttorka istället!
 
 
Är det några fler tips som jag har glömt att ta upp? =p
 
Nath
2012-08-29 @ 01:44:05
URL: http://Nathalca.blogg.se

Förstörs håret mycket om man råkar kamma det nån gång när det är torrt?

Svar: Beror på vilken typ av kategori av afrohår du har, ju lockare du har, dessto bättre är det undvika att kamma när håret är torrt! Att fingerkamma sitt hår är ju att föredra isådantfall. Har du mer åt det vågiga håret är det mer OK. Vet du vad du har för hårtyp?
Black hair care

Nath
2012-08-29 @ 14:08:53
URL: http://Nathalca.blogg.se

Hmm nt riktigt:( men mitt är väldigt torrt å väldigt krulligt haha. Därför ser det betydligt bättre ut när jag stylar det med hjälp av vatten å olika hårprodukter. Men jag fubderade bara på om det finns risk att håret skulle förstöras enormt om man skulle kamma d utan att först göra det fuktigt. Vet du nån produkt som gör håret aningen mjukare?!:-)

Svar: Okej, jag förstår! Sen är det ju det att allas hår är ju unikt också, dvs att ditt hår kanske är starkare och kan stå emot att man kan kamma när håret är torrt i lite större utsträckning. Men i och med att afrohåret är lockigt så är det betydligt svårare att utreda det! När man kammar afrohåret utan att det är fuktigt så förlorar man en del hårstrån. Varför? Jo, när man blöter ner håret och har balsam i, underlättar det kamningen och håret blir därmed lättare att reda ut. Det leder i sin tur också till att man behåller en hel del mängd av hår, håret blir tjockare osv. Att använda fuktgivande balsam som inte innehåller för mycket alkoholämnen brukar göra håret mjukare. Jag brukar själv använda några av Creme of Nature fuktgivande balsam som finns att köpa i de flesta afrobutiker i Stockholm. Sedan smörjer jag håret med oljan ''Castor oil'' (En vit burk med grön text ) tillsammans med en naturlig kokosnötolja. Min leave-in balsam är Aphogee Keratin & Green Tea Restructurizer. I det stor hela är det viktigt iaf att se till att afrohåret får fukt, fukt brukar leda till mjukare hår!
Black hair care

Nath
2012-08-30 @ 19:17:47
URL: http://Nathalca.blogg.se

Jag älskar din blogg å tack för svaren :-) bra att veta allt detta alltså! Men om du nån dag har tid så får du mycket gärna lägga upp bilder på några hälsosamma hårprodukter du använt å känner till etc:-) hur är ditt afro? Långt? Mjukt? Du brukar ej permanenta väl?

Svar: Vad kul att du gillar min blogg =) Det är också det som är syftet med min blogg, att folk med afrohår ska få ökad kunskap! :) Mitt afrohår är en blandning av 4b och 4c och har även en hel del tighta korkskruvar haha:) Absolut! Jag kommer att skriva endel inlägg i helgen och ge svar på de frågor du har ställt. ;)
Black hair care

Diana
2014-02-05 @ 14:57:06

Hej!! Jag är mulatt, och har en blandad hårtyp alltså med lockigt. Min första fråga är om du vet hur ofta jag bör klippa mina toppar, eftersom det slits ganska snabbt eftersom jag plattar det väldigt ofta? och min andra fråga är, hur kan man få reda på vilken hårtyp man har, tex 3b-4b osv, aldrig hört talas om det förut så vill gärna veta så jag kanske kan behandla det rätt hädanefter! Mvh Diana :)

Linda
2014-02-23 @ 13:42:31
URL: http://blackhaircare.blogg.se

Diana; Jag måste säga att det är nog ganska svårt att direkt svara på hur ofta just du behöver klippa dina hårtoppar. I och med att varje människas hår är unikt. Det finns endel som klipper sina hårtoppar ca 1ggr/år, andra klipper lite oftare. Jag tänker att du istället får försöka pröva dig fram. Det bästa för håret är ju självklart att låta det ''andas'' i en längre tid och inte platta håret alltför ofta. Detta kan i sin tur också leda till att topparna slits mindre och därmed finns heller inte behovet av att behöva klippa hårtopparna lika ofta. Men rent generellt sätt kan man försöka med att klippa hårtopparna regelbundet, dvs. ca 3 ggr/ månad.

Hårtyperna fördelas mellan sifforna 1,2,3,4. Siffra 1 = (rakt hår) Siffra 2 =(vågigt hår) Siffra 3 =(lockigt) Siffra 4= (krulligt hår). Sedan kan man lägga till bokstäverna A, B, C. A = (mindre) B=(mellan) och C(mest)
Jag skulle exempelvist beskriva min hårtyp som mindre krulligt. Det innebär hårtyp 4a.

Hårtypssystemet sägs komma från Oprah Winfrey's hårstylist André Walker. Det råder delade åsikter om huruvida dessa hårtypssystemet är bra eller dåligt. Personligen tycker jag att varje person får avgöra själv vad det tycker. Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till:)

Anonym
2023-05-21 @ 11:51:38

Hej jag kommer från Eritrea och jag har plattat sönder mitt hår så mina lockar är förstörda och jag har döda ender på mitt hår lite överallt vad ska jag göra




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0