Hårtyper

En del i att försöka få hälsosammare och längre afrohår är att veta vad för typ av hår man har. Det som personer med afrohår har gemensamt är lockarna och det som skiljer sig åt är storleken på lockarna. Det sägs att det är bra att veta vilken kategori av hårtyp man har för att veta vilka typer av produkter som passar en. Rykten säger att det var Oprahs hårstylist Andre Walker som klacifierade afrohåret till olika typer. Dessa klacifieringar av afrohåret används flitigt av många afroamerikaner i Amerika. Här är följande förklaring:
 
Hårtyp 1: Håret är naturligt rakt. (De flesta personer med asiatiskt och skandinavisk bakrgrund har denna hårtyp)
 
 
 
Hårtyp 2: Vågigt hår
 
 
 
Hårtyp 3: Lockigt
 
 
 
 
 
Hårtyp 4: Tighta lockar, ''kinks''
 
 
 
 
 
Sedan brukar hårtyperna utskiljas med bokstäver. Exempelvis 3a, 3b 3c. Bokstaven C betyder exempelvis att lockarna är ''tightare'' än bokstaven A
 
Det är bra att veta att det faktiskt är möjligt att ha exempelvis ca 2 olika hårtyper i sitt hår. Själv skulle jag säga att jag har hårtyperna 4b-c med inslag av korkskruvar haha!. =) Jag hoppas att detta kan hjälpa dig att veta vilken hårtyp du själv har. Utifrån detta skall man kunna ta reda på vilka hårprodukter som passar en själv. Vad tror ni? Personligen tror jag lite halvt på detta! Det är säkerligen bra att veta till en viss del vilken kategori av hår man har men jag tänker att man inte får glömma att afrohåret är så unikt för varje person. Jag tror att man hellre får ''lära känna sitt hår'' och se för sig själv vilka hårprodukter som passar en. Exempelvis tror jag att en person med hårtyp 3c kan ha produkter som passar för en annan person med 4c hår. Inte alla kanske men några iallafall. Sedan tror jag inte heller att precis alla personer med exempelvis hårtypen 4c kan använda exakt likadana hårprodukter. Däremot tycker jag att kategorierna är jättebra och kan funka oerhört bra som någon slags ''guide''.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

blackhaircare.blogg.se

Personer med afrotextuerat hår kan få hälsosamt och friskare hår. Personer med afrotextuerat hår kan även växa ut sitt hår så långt som de själv önskar. Målet med denna blogg är att bryta myten gällande personer med afrotextuerat hår och ge ökad kunskap kring ämnet afrohår och hårvård.

RSS 2.0